20 June 2009

With a single click u can?

u can shopping! i bet perempuan memang can't ressist shopping. lagi pulak sekarang online shopping semakin famous dekat Malaysia. jimat kos minyak, parking and sometimes barang yang kita nak jarang boleh dapat in our area. kenapa saya tertarik nak tulis post ini, kerana nak cerita pasal experience first online shopping.



selalu bila sebut pasal online shopping, ramai yang berpendapat yang itu tak bagus. but why? nanti kena tipulah, barang tak sampai lah, salah size or maybe benda yang nak beli tu tak sebagus display gambar yang di tunjukkan. tapi, perasaan ingin tahu ni melebihi dari tanggapan negatif.


saya pun pergi ATM, activatekan pin maybank2u supaya senang nak transfer duit tak payah pergi cash deposit. tapi dalam kepala otak tak tau lagi nak cuba beli barang apa. tak pelah, facebook-ing dulu. then i came accross satu group di mana semua nya peminat vintage. saya pun tertanya-tanya, "eh ni trend baru je pakai baju emak-emak?" menarik jugakkan. nak pakai baju emak saya confirm lah tak muat. dia pettite.


browse punya browse berkenan dengan satu dress, saya try email kepada owner blog tersebut. dan tanya tentang method of payment semua. selesai transfer duit, katanya dia akan pos esok. within 2 days, saya dah dapat dress saya. malangnya, dress tu singkat! kecewa saya. salah saya jugak sebab tak tanya measurement untuk baju tersebut. so, saya tak salahkan si penjual. saya duk fikir, apa nak buat dengan baju ni? jual balik? kawan-kawan saya mana nak pakai baju macam ni. dieorang prefer jeans, tshirt.


ahh! lastly saya tau apa nak buat, why don't i start a blog jugak? join community vintage. mungkin blog saya boleh jadi hot selling item *berangan* . saya pun try cari stock dekat bundle (vintage semuanya pre-loved item) bermodalkan RM50 saya dapat 10 baju. murahkan? saya pun shoot gambar baju tersebut termasuklah baju yang singkat tu.


upload masuk blog, saya jadi blog walking untuk advertise. selesai sudah, tunggu first customer. dapat sambutan hangat. seronoknya! Alhamdulillah, blog saya dah di kira famous jugak among blog-blog yang menjual pakaian vintage. Amin.


online shopping dah semakin berleluasa dekat Malaysia ni. banyak medium yang digunakan seperti facebook,myspace,blog dan www yang lain untuk advertise barangan mereka. banyak barang-barang pelbagai genre. even makanan pun boleh order macam pizza hut or mangkuk tingkat . siap boleh hantar terus ke pintu rumah, see best kan?


kalau dekat overseas, even outlet pon ada online shopping. sebab kedai bukak from 9am to 5pm. pulul 5pm pun dah macam maghrib. so, dieorang memang praktikkan online shopping supaya senang nak beli barang. plus, masa winter susah nak keluar.













*photo credited to ymf. dia pakai memang la tak singkat, sbb dia pendek. saya tinggi lampai*




******

saya dah lapar.

nak makan!


2 comments:

  1. Gua datang nk jemput lu mkn kenduri kt blog gua.
    Ikut baca doa skali lagi bagus.

    Follow terus pun takpa.

    Budak budak kt blog gua tu dah tak seimbang,ramai berat ke belah punk.

    dah 7 hari gua merantau jemput kenduri..

    ReplyDelete
  2. so mane gmbr baju singkat tue. ahhah. nk gak tgk :p

    ReplyDelete