09 September 2009

IKLAN ROKOK

pagi tu saya datang class awal, only few people already arrived. saya as usual, sampai atas meja landing kepala nak sambung tido. sesambil tu dengar farah & ribut duk bergossip pasal harga minyak naik. i don't care much pasal minyak naik sebab kereta saya fuel saving car. haha! suddenly dieorang bukak cerita pasal iklan rokok yang baru launched by the Ministry of Health for Tak Nak Campaign.

saya jarang tengok tv lately, so i didn't get the chance to watched the advertisement. farah cakap iklan tu sangat memberi impak kepada dia. sebab ada seorang wanita mulut dia kena apa tah, and it's hard for her to speak. dengar macam tak ada apa la sangat. saya pun tak amik port lah, because i'm a smoker too. like i care? sebab sebelum ni advertisement rokok langsung tak memberi impak dekat perokok-perokok tegar di luar sana.

then, one day saya saja layan youtube and terasa macam nak bukak pulak ad campaign tu. kalau tak tengok nanti tak up to date pulak. biasalah, kelas advertising campaign memang kena tau semua iklan-iklan yang baru tak kisah from below the line sampai lah ke TVC. masa tunggu loading malas nak tengok dulu, mesti cam bosan je iklan.

then suddenly, bila dah siap. oh my god! iklan baru ni dapat memberi kesan kepada saya. it's show the reality of life where people who smoke dapat penyakit yang selalu ada dekat kotak rokok. and yes it do relate dengan 1MALAYSIA. message yang nak sampaikan direct and senang for people to accept it.

saya pun apa lagi, cerita dengan kawan saya yang heavy smoker jugak.



saya : eh dah tengok iklan rokok yang baru tu?

Mr K : dah, tengok masa kat maplair time bola

saya : gives any impact to u?

Mr K : masa tengok iklan tu semua orang dalam maplair tu senyap.

saya : seriously? mesti dieorang pun takut kan?

Mr K : a'ah, semua macam takut. tapi berhenti 5 minit je. lepas tu light balik rokok.

saya : hey, at least! 5 minit pun jadilah. dari iklan yang dulu, nk ingat pun malas.

(saya bukan tak nak berhenti merokok, slow down! slow down!)


congrats SpencerAzizul Sdn. Bhd. the one behind the scence. good idea and story line, they done great job! it does gives some impact to Malaysian people.


today is RADIO DAY. we should thank to radio too, it's gives us a lot of informative news and at the same time provide us entertainment when we're stuck in trafic jam. so boleh melalak if bosan dalam kereta. but please take note, jangan bukak radio kuat-kuat dalam kereta. tak bagus and it's dangerous.



HERE THE TELIVISION COMMERCIAL FOR TAK NAK CAMPAIGN! enjoiceeee

3 comments:

  1. Slowly bolehlah tu berhenti. I pun belajar perlahan2. alhamdullillah berhenti sudah.

    ReplyDelete
  2. xpe take time.
    i pn dlm proses bhenti.
    btw dh jerit dlm kete?
    hehe...

    ReplyDelete
  3. You, you kenal Adib yeah? Anyway, I nak panggil you apa?

    ReplyDelete